Aquesta afirmació, que sembla òbvia, però que no tots els pares estan disposats a assumir (principalment per manca de temps o de ganes), està reconeguda per la majoria de polítiques que es duen a terme en el nostre marc educatiu. I no només per la importància del rol dels pares envers els seus fills, sinó també en tot el sistema educatiu.
Pràcticament totes les escoles tenen en l’actualitat alguna mena d’òrgan consultiu format per pares i mares d’alumnes. Aquestes associacions es coneixen com a AMPA. Això és degut a què des del departament d’educació es valora com a indispensable la comunicació, la participació, i la implicació de les famílies en el procés educatiu dels seus fills.
La implicació parental en l’educació incideix de manera significativa en el desenvolupament i en el rendiment acadèmic dels fills.
En aquest sentit podem distingir dos tipus bàsics d’implicació de les famílies:
La realitat ens indica que una gran majoria de pares, per diversos motius moltes vegades relacionats amb la feina, no poden participar en les activitats escolars. Però això no és excusa per a no implicar-se activament en l’educació dels seus fills des de casa.
Els experts en aquest àmbit coincideixen a destacar que a més de supervisar els deures dels nostres fills i de limitar el temps que passen mirant la televisió o fent servir els diversos dispositius electrònics que tenen al seu abast, existeixen altres mesures que ben aplicades poden marcar la diferència en el seu rendiment escolar.
La comprensió i les habilitats bàsiques de comunicació que desenvolupen gràcies a la lectura i el comentari de la mateixa amb els pares constitueixen la base fonamental perquè acompleixin amb èxit el procés d’alfabetització durant el cicle primari i els següents.
Podeu llegir un article al respecte en us dono les claus per formentar la lectura.
Una vegada ha quedat palesa la gran importància que té el rol dels pares en l’educació dels seus fills es fa evident que la col·laboració de l’escola amb les famílies ha de ser un tema clau en tot el procés d’aprenentatge.
Des d’aquest punt de vista la relació entre pares, professors i altres actors de l’escola ha de ser el màxim de col·laborativa possible.
És compromís de pares i estaments educatius establir ponts de diàleg per tal d’aconseguir interaccions positives que resultin beneficioses i que derivin, en definitiva, en obtenir la millor educació possible per als nostres fills.